|
A kondenzátor!
2006.11.13. 19:00
A kondenzátor.
Gancz Roland 2005-03-16
A kondenzátor a primer áramkör egyfajta biztonsági szelepe. Párhuzamosan a megszakító érintkezőkre van kötve, hogy elkerüljük az ívképződést. Az ívképződés azért káros, mert ez egyfajta égés mely, mint tudjuk oxidáció, így a megszakító anyaga elég, ami annak fogyásához vezet, illetve az érintkező felületek oxid réteggel lesznek borítva, mely rossz elektromos vezető. A kondenzátor működését nem elektromos módon próbálom magyarázni, mert nem mindenki elektromos szakember, mint ahogy én sem.
|
Tételezzük fel, hogy van egy nagy keresztmetszetű csövünk, melyen nagy sebességgel vizet áramoltatunk. (1. ábra). Ez felel meg a primer áramkörünknek. A nagy keresztmetszetű csőből leágazik egy sokkal kisebb keresztmetszetű. Ez a mi szekunder áramkörünk. Mindaddig, amíg a nagykeresztmetszetű cső nincs elzárva, a víz szabadon áramlik és nagyon kevés folyik a kiskeresztmetszetű csövön. |
|
|
Most tételezzük fel, hogy hirtelen elzárjuk a nagykeresztmetszetű csövet, (2. ábra) --Ez az elzárás, a szakításnak felel meg.- A víz áramlása leáll a nagykeresztmetszetű csőben, de a víz tehetetlensége a vizet igen nagy sebességgel nyomja át a kis csövön, amíg a nyomás le nem csökken. Ez felel meg a szekunder körünkben a nagyfeszültségnek. |
|
|
Most tételezzük fel, hogy szelepünk nem bírja a nagy nyomást, és eltörik (3. ábra). Ez felel meg az érintkezők közötti ívképződésnek. Az áramlás folytatódik a nagykeresztmetszetű csövön, és csak kevés víz jut a kis csőbe. --Ez azt jelenti, hogy kevesebb feszültség jut a szekunder körbe, és gyengül a gyújtófeszültség- |
|
|
Ha egy másik kiskeresztmetszetű csövet teszünk a szelep közelébe (4. ábra) és ennek a végére erős gumizacskót helyezünk, akkor megtaláltuk kondenzátorunk megfelelőjét. Így a szelep zárásakor képződő nyomás egy részét elnyeli a gumizacskó -a szelep nem törik el, és a víz a kis csőbe áramlik, amit el akartunk érni. A gumizacskónak megfelelő méretűnek és szilárdságúnak kell lennie. Ha túl kicsi, nem vesz fel elegendő nyomást, és a szelep így is eltörik. Ha túl nagy, akkor túl sok vizet vesz fel és nem marad elég nyomás a víznek a kiskeresztmetszetű csőbe préseléséhez. |
|
|
Ugyanez történik a kondenzátorral. A megfelelő kapacitás körülbelül 0,2 mikrofarad, vagy 0,16-0,24. Ez pontosan elegendő, hogy meggátolja az ívképződést az érintkezőkön, és még leáll a primeráram. |
|
|
A fentiekből következik, ha a kondenzátorunk tönkrement, és újat építünk be, ezzel még nem fejeztük be a javítást, mivel az alatt az idő alatt, amíg motorunk rossz kondenzátorral üzemelt, a megszakító érintkezői beégtek. Tehát ezek tisztítását is el kell végezni a kondenzátorcserével egyidejűleg. Ha az alaplapban már sokszor lett a kondenzátor cserélve, előfordulhat, hogy a rögzítése már nem oldható meg, megfelelően. Ekkor lehet a kondenzátort, az oldaldobozban is elhelyezni. Ehhez egy kis bilincset kell készíteni lemezből, és a kondenzátort ebbe behelyezve, a baloldali oldaldoboz bal felső sarkában található 6-os csavarhoz rögzíteni. Ha ezt a megoldást választjuk, a régi kondenzátort mindenképpen el kell távolítani, és a vezetékelésen is egy kis átalakítást kell eszközölnünk. Az eltávolított kondenzátorról a gyújtáskapcsolóhoz menő vezetéket át kell helyeznünk a megszakítóra, valamint a megszakítót, és a kondenzátort összekötő vezetéket el kell távolítani. Az oldaldobozban az új kondenzátort össze kell kötni, a gyújtáskapcsolóra érkező barna/fehér vezetékkel.

|
|
|
A kondenzátortartó-bilics elkészítése az animáción nyomonkövethető. Én ezt a bilincset 0,5 mm vastag, 20 mm széles, és 100 mm hosszú horganyzottlemez-csíkból készítettem. Ebből a végén még egy keveset le is kell vágni. Aki akarja készítheti vastagabb lemezből is, de azt értelemszerűen nehezebb meghajlítani. |
|
|
Az elkészült bilinccsel a kép szerinti módon lehet a kondenzátort rögzíteni. Arra figyeljünk, hogy jó legyen az érintkezése a bilincsnek a testhez. Az oxidáció okozta problémák elkerülése végett célszerű az összefekvő felületeket megzsírozni. Most már csak össze kell kötnünk a kondenzátort, a gyújtáskapcsoló 2-vel jelzett pontjával. Ez az a hely, ahová a barna/fehér vezeték is csatlakozik.

|
|
Ha így áthelyeztük kondenzátorunkat, nem szabad abba a tévhitbe esni, hogy többé nem kell levenni a lendkereket. Mint említettem, ha kondenzátort cserélünk, ezt azért tettük, mert az minden valószimüség szerint rossz volt. Ha ez igaz, akkor ennek a megszakító érintkezők látták a kárát, amit szintén helyre kell állítanunk. Én ezt mindíg leszetrelt megszakítón végzem el, egy gyémántélű lapos tűreszelővel. A felület javítása után mindíg megmosom a megaszakítót, és a tengelyét zsírral megkenve szerelem vissza. Csak akkor várhatjuk el motorunktól, hogy ne hagyjon cserben bennünket, ha lelkiismeretesen elvégezzük ezeket a javításokat. A kondenzátort a megszakító közelében szokták elhelyezni, és ha lehet, akkor oda is kell tenni. Ezt a megoldást azoknak javaslom, akiknek sikerült már jól szétforgácsolni, vagy kinyújtani a kondi helyét az alaplapon. Én nem vettem észre változást azokon a motorokon, amelyeken áthelyeztem a kondenzátort, de mondjuk nem is én jártam velük elötte sem, és utánna sem J. A különbséget ha van, a tulaj biztosan jobban észreveszi. Tehát, ez egy kényszer megoldás, és érezhetően nem változik a motor. Arról nem is beszélve, hogy sokan a besajtolást bekalapálásként valósítják meg, ami már eleve tönkreteheti a kondit. A bilincses megoldásnál ez a veszély sem fenyeget.
|